050 3380 682 / ​010 2740650 info@fixfort.fi

Näin onnistut huoneiston remontoinnissa

Huoneiston perusteellinen remontointi, kattojen- ja seinäpintojen maalaus, väliovien kunnostus, lattian- ja listojen uusiminen, sekä kylpyhuoneen ja keittiön remontointi on suuri urakka, joka harvoin menee hyvästäkään suunnittelusta huolimatta täysin piirustusten mukaan. Kun näin käy, on syyt onnistumiseen käytävä perusteellisesti läpi ja opiksi jatkoa varten. Todella onnistunut esimerkkikohde oli Eteläisellä Hesperian kadulla sijaitseva n. 100 m2 huoneisto, jossa alun perin oli korjattava koholla olleet kosteusarvot, jotka johtuivat kylpyhuoneen virheellisistä kaadoista, sekä paklattava ja maalattava kaikkien huoneiden seinät sekä yhden pienen makuuhuoneen katto, josta maali lohkeili levyinä alas.

Remontin lähtökohdat

Lähtökohta remontille oli siis yksinkertainen. Irrotetaan kylpyhuoneesta muutama laatta, niin että voidaan mitata kosteusarvot kunnolla ja päätetään sen jälkeen miten kylpyhuoneen kunnostuksessa edetään. Maalataan huoneiston kaikki seinät (kolhut ja naulanreiät tasoitetaan) ja kunnostetaan pienen makuuhuoneen kattomaalaus. Työ alkoi 3.4.2018 ja varmuuden vuoksi sovittiin, että valmista olisi vasta 1.5, jolloin uusien vuokralaisten oli määrä muuttaa asuntoon sisään. Varmuuden vuoksi siksi, että jo remontin alkuvaiheessa oli pientä epävarmuutta siitä, kuinka laajaksi työ lopulta kasvaisi.

Laattojen irrotuksen jälkeen kosteusmittaus osoitti, että varsinaista kosteusvauriota kylpyhuoneessa ei ollut. Linjasaneerauksessa n. 10 vuotta aikaisemmin uusittu vesieriste oli toiminut niin kuin pitääkin, mutta vääristä kaadoista johtuen vesi oli jäänyt seisomaan ja vähäistä kosteutta oli lattiassa laatan ja kosteuseristeen välissä. Tämä kosteus haihtui ja kuivui pois heti kun lattia avattiin, joten erillistä kuivatusta ei tarvittu. Osoittautui kuitenkin, että kosteuseriste oli irti seinistä. Syynä tähän oli todennäköisesti se, että seiniä ei oltu primeroitu ennen kosteuseristeen sivelemistä. Päätettiin siis uusia koko kylpyhuoneen vesieristys ja kaakelointi ja korjata lattian kaadot samalla kuntoon. Aikatauluun päätös ei vaikuttanut.

Remontti etenee ja laajenee

Kylpyhuoneen laatoitus ja vanha vesieriste siis purettiin, seinät ja lattia hiottiin timanttikuppilaikalla niin, että saatiin pinnat puhtaalle betonille, seiniä oikaistiin ja tasoitettiin ja sen jälkeen aloitettiin uuden vesieristeen asennus. Samaan aikaan oli pienimmän makuuhuoneen katto maalattu ja aloitettu seinien maalaus.

Tässä vaiheessa alkoi näyttää siltä, että hyvän lopputuloksen saamiseksi on ehdotettava huoneiston omistajalle remontin laajentamista vähän kaikkialle asunnossa. Uusi maali vain korosti vanhojen pintojen kuluneisuutta. Kovin keltaisilta ja huonokuntoisilta kaikki katot näyttivät, kun vertailukohtana oli yhden huoneen vastamaalattu katto ja seinät. Lautaparketti oli irronnut liimasaumoistaan niin, että rakoja oli siellä täällä koko huoneiden pituudelta. Lisäksi parketin ja seinän väliin oli jätetty ”elämisvaraa” n. 3 cm, joka oli peitetty kauttaaltaan lappeelleen asennettujen lattialistojen avulla. Kynnykset olivat kuluneet ja halkeilleet, väliovet olivat huonossa maalissa ja kolhuiset, keittiön pöytätaso oli kulunut, likainen ja kolhuinen, keittiön laattalattiasta oli yksi sauma menettänyt saumalaastinsa jne. (ks. kuvat)

Kovin suurta suostuttelua omistaja ei tarvinnut ennen kuin päätös kaikkien pintojen uusimisesta syntyi. Osansa päätökselle oli myös hyvällä tarjouksella, esim. katot maalattiin uudelleen pelkällä maalin hinnalla, koska tekijöiden ammattiylpeys ei olisi kestänyt luovuttaa asuntoa vain osittain tehtynä.

Nyt alkoi olla kiire jo aikataulun suhteenkin. Lattiapinta-alaa oli suhteellisen paljon, vanhan lattian purkaminen, uuden parketin asennus ja varsinkin listoitus huolella tehtynä vinoihin seiniin vei aikaa. T, ällä kertaa elämisvarat seinien viereen jätettiin valmistajan ohjeiden mukaisiksi ja listat asennettiin normaaliin tapaan, ei lappeelleen. Samoin väliovien kunnostus ja maalaus oli arvioitua suurempi urakka. Keittiössä tyydyttiin vanhan massiivipuutason kunnostukseen, hiomiseen, käsittelyyn parafiiniöljyllä ja silikonisaumojen uusimiseen. Laattalattian sauma korjattiin. Kylpyhuone laatoitettiin, kiinnitettiin kalusteet paikoilleen ja uusittiin vielä suihkuseinäkin, koska vanha oli jo ajan patinoima. Aikataulussa ei pysytty, mutta silti sekä asunnon omistaja, että remontin tekijät olivat todella tyytyväisiä !

Mikä selittää onnistuneen huoneistoremontin ?

Tässä tapauksessa selittäviä tekijöitä kaikkien osapuolten tyytyväisyyteen on haettava kokonaisuudesta. Ensinnäkin lopputulos on hyvä. Maalaukset, vesieristykset, laatoitukset, listoitukset ym. viimeistelyt tehtiin hyvin ja huolella. Työn jäljessä ei ole moitittavaa, joten korjauksia ei tarvitse tehdä. Hyvä lopputulos korvaa usein monta pienempää harmia, mutta huonoa työnjälkeä ei selitä mikään.

Toiseksi remontin toteutus oli suunniteltu riittävän väljäksi myös kustannusten suhteen. Kun lisätöitä tehtiin, ei niistä tarvinnut periä asiakkaalta viimeistä mahdollista hintaa, kuten valitettavan usein kuuluu tapahtuvan. Päinvastoin, osa kuluista oli jo ennakoitu niin, että lisätöiden ehdottaminen pelkillä materiaalikuluilla oli mahdollista ja järkevää hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi. Yllätyksiin oli siis varauduttu myös tekijäpuolella, ei pelkästään teettäjän näkökulmasta.

Kolmas tekijä, ehkä tärkein kaikista oli luottamus.  Remontointisuunnitelma, remontointisopimus, aikataulut, materiaalit jne. kaikki oli ennalta sovittu ja tehty kirjallinen sitova sopimus. Puolin ja toisin oli helppo neuvotella ja sopia muutoksista, kun kaikki oli paperilla. Yllätyksiä ei päässyt syntymään ja ymmärrystä löytyi aikatauluihinkin, kun ei tarvinnut epäillä sopimusten pitävyyttä. Luottamus lähtee aina myös hyvästä tahdosta – puolin ja toisin. Kauhutarinoita petkuttavista ja häräperäisistä remonttifirmoista riittää kyllä, mutta eiköhän valtaosa yrittäjistä kaikilla aloilla toimi kaikin puolin rehellisesti ? Silti, ihmisille sattuu virheitä ja vahinkojakin ja parhaiten ongelmatilanteista selvitään kun perusluottamus on vahvalla pohjalla.

Viimeisenä on kyllä mainittava hyvä tuurikin. Alkuperäiset vuokralaiset peruivat tulonsa ja uusien vuokralaisten sisään muutto tapahtui vasta viikkoa remontin valmistumisen jälkeen. Lopulta ei siis edes aikataulu pettänyt, mutta omistajan kriittisyys olisi varmasti kasvanut, mikäli vuokratulo viivästymisen osalta olisi jäänyt samatta.

Kummasta oppii enemmän, virheestä vai onnistumisesta ?

Oppiiko virheestä vai onnistumisesta enemmän, vai olisiko vielä jokin kolmas oppimisen muoto ? Näin remonttifirman näkökulmasta on hyvä, jos sekä virheistä että onnistumisista jää jotakin käteen. Virheitä – suurempia ja pienempiä – sattuu aina ja niistä selviää korjaamalla. Ja onnistumisiakin sattuu aina. Useimmat asiat onnistuvat kertasivelyllä. Oppiminen loppuu jos ei molempia koskaan satu. Se ero näillä kahdella on, että samaa virhettä ei saa tehdä koskaan kahta kertaa ja onnistumiset on pystyttävä monistamaan aina uudelleen ja uudelleen, se vaatii prosessiosaamista.

Prosessistahan remontoinnissakin on aina kysymys. Prosessi lähtee liikkeelle asiakkaan tarpeiden kartoittamisesta, suunnitelmien ja tarjouksen tekemisestä ja sopimuksien allekirjoittamisesta. Käytännön työ on tietysti tärkein vaihe prosessia, mutta sekin vaatii jatkuvaa yhteydenpitoa asiakkaaseen ja suunnitelmien muutostarpeen läpikäymistä. Prosessin lopussa viimeistellään, siivotaan, tarkastetaan ja varmistutaan, että kaikki mitä on luvattu on myös tehty kun työ luovutetaan asiakkaalle. Prosessi on onnistunut kun kaikki vaiheet on viety läpi onnistuneesti. Kyse on kokonaisuudesta, ei yksittäisestä työsuorituksesta kuinka virheettömästi tahansa.